کد خبر: ۹۶۰۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
تعداد بازدید: ۹۵
تخمه از ارزان‌ترین آجیل‌های موجود در بازار است، اما رصد بازار نشان می‌دهد هر کیلو تخمه نمکی ساده امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۲۶ درصد افزایش قیمت داشته است که این افزایش قیمت در دیگر انواع تخمه بیشتر است.

تخمه چقدر گران شد؟ | کف و سقف قیمت هر کیلو تخمه آفتابگردان،‌ کدو و جابونیبه گزارش خبرداغ به نقل از همشهری :تخمه از ارزان‌ترین آجیل‌های موجود در بازار است، اما رصد بازار نشان می‌دهد هر کیلو تخمه نمکی ساده امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۲۶ درصد افزایش قیمت داشته است که این افزایش قیمت در دیگر انواع تخمه بیشتر است.

بحث توزیع تخمه شور بین رانندگان در استان یزد این روزها داغ است. فرمانده انتظامی استان یزد چند روز پیش اعلام کرد امسال با هدف کاهش سوانح رانندگی در جاده‌های برون‌شهری این استان که اغلب به علت خواب‌افتادگی رخ می‌دهد، ۲ تن تخمه شور در میان رانندگان توزیع شده است و این ابتکار مورد توجه فرماندهی انتظامی مرکز قرار گرفته و قرار است در دیگر استان‌ها اجرایی شود.

هرچند وزارت بهداشت دیروز به این صحبت‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد خوردن تخمه شور نه تنها برای پیشگیری از خواب‌آلودگی رانندگان تاثیری ندارد بلکه مصرف زیاد نمک، آنها را در معرض فشار خون قرار می‌دهد اما واقعیت این است که مصرف تخمه در کشور ما نسبت به دیگر انواع آجیل رایج‌تر است و تخمه پای ثابت تنقلات ما ایرانی‌ها در دورهمی‌ها و مهمانی‎ها و در طول سفر است.

علت اصلی آن هم، ارزان بودن قیمت تخمه نسبت به دیگر انواع آجیل است. در حال حاضر، تخمه از ارزان‌ترین آجیل‌های موجود در بازار است، البته فقط نسبت به دیگر آجیل‌ها! چرا که تخمه هم این روزها از چرخه تورم دور نمانده و هر کیلو تخمه نمکی ساده امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۲۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

پاییز سال گذشته کف قیمت هر کیلو تخمه آفتابگردان در بازار ۹۵ هزار تومان و سقف آن ۱۲۰ هزار تومان بود. امسال اما ۱۲۰ هزار تومان کف قیمت تخمه آفتابگردان است که مربوط به میادین میوه و تره‌بار است و هر کیلو تخمه آفتابگردان نمکی در مغازه‌ها و خشکبارفروشی‌های سطح شهر تهران ۱۸۰ هزار تا ۲۱۰ هزار تومان است. با این قیمت‌ها اگر بخواهیم حساب و کتاب کنیم که پلیس استان یزد برای رفع خواب‌آلودگی رانندگان چقدر برای خرید تخمه هزینه کرده است، اگر مبنا را کف قیمت تخمه قرار دهیم خرید ۲ هزار کیلو تخمه شور ۲۴۰ میلیون تومان خرج دارد. حال اگر تخمه با کیفیت بالاتری بین رانندگان توزیع شده باشد این رقم تا ۳۶۰ میلیون تومان هم بالا می‌رود.

قیمت انواع تخمه در بازار

افزایش قیمت‌ها در دیگر انواع تخمه (کدو و جابونی) محسوس‌تر است. سال گذشته هر کیلو تخمه کدو با توجه به کیفیت بین ۱۴۰ هزار تا ۲۸۰ هزار تومان بود. امسال هر کیلو تخمه کدو مشهدی در میادین میوه و تره‌بار ۱۶۰ هزار تومان و نوع درشت آن ۲۳۰ هزار تومان است. قیمت‌ها در مغازه‌ها و خشکبارفروشی‌های شهر بالاتر و از ۲۶۰ هزار تومان شروع می‌شود و نوع مرمری آن تا ۳۲۰ هزار تومان هم قیمت دارد.

قیمت هر کیلو تخمه جابونی شور سال گذشته با توجه به کیفیت بین ۲۱۰ هزار تا ۳۷۰ هزار تومان بود که امسال در میادین ۲۶۵ هزار تومان است و اگر شما بخواهید از خشکبارفروشی‌ها خرید کنید هر کیلو تخمه جابونی شور ۳۸۰ تا ۴۲۰ هزار تومان هم قیمت دارد.

به تناسب افزایش قیمت تخمه فله، قیمت بسته‌های تخمه هم افزایش یافته است. در حالی که هر بسته ۱۰۰ گرمی تخمه آفتابگردان در سال‌های گذشته ۱۰ هزار و ۱۶ هزار تومان بود، در حال حاضر به ۲۹ هزار تومان رسیده است. در جدول زیر، قیمت بسته‌های تخمه در وزن‌ها مختلف را ببینید.

برند

مشخصات کالا

قیمت (تومان)

وی.نات

آفتابگردان با طعم سس رنچ‌-۱۰۵گرم

۳۳.۰۰۰

مزمز

آفتابگردان نمکی-۱۰۵گرم

۲۹.۰۰۰

گلستان

آفتابگردان لیمویی-۱۰۰گرم

۲۹.۰۰۰

خشکپاک

کدو گوشتی-۲۰۰گرم

۹۰.۰۰۰

سنجابک

هندوانه با طعم آبلیمو-۸۰ گرم

۳۹.۰۰۰

چی‌توز

مغز تخمه آفتابگردان-۴۵گرم

۱۲.۰۰۰

چی‌توز

مغز تخمه کدو-۳۵گرم

۲۶.۰۰۰

مزمز

مغز تخمه هندوانه-۳۵گرم

۳۶.۰۰۰

۲۱۷

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: